یکشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
 

هنرهای دیجیتال:

هنرهای دیجیتال به آثاری اطلاق می‌شود که بخشی از ساخت، پردازش، مونتاژ، تولید و نمایش آنها یا تمامی این مراحل با کمک ابزار و لوازم دیجیتالی مانند رایانه انجام گرفته باشد. دو حوزه «فرهنگ و هنر» و «تکنولوژی و صنعت» پیوسته در حال تاثیرگذاری متقابل بر هم بوده‌اند و تغییر و تحول هر کدام اثر مستقیمی بر طرف مقابل به جای گذاشته است. در این فضای پرتلاطم و پر غوغا پدیده‌ای نو به نام «هنرهای دیجیتال» وظیفه دارد تا با قلم سحرآمیز خود زیبایی واقعی را به این فضا تزریق کند و موجب شود انسان‌ها به واسطه زندگی روباتیک، از خود رانده و بیگانه نشوند و درحلقه‌های تعریف شده نمانند. با رشد سخت‌افزاری رایانه‌ها امکان لازم برای هنرمندان و مهندسان فراهم آمد تا با طراحی و اجرای نرم‌افزارهای گوناگون از رایانه به عنوان ابزاری برای خلق آثار هنری استفاده کنند. مهندسان و هنرمندان داخلی در عمل نشان داده‌اند که می‌توانند در این حوزه فعالیت چشم‌گیری داشته باشند و با اتکا به فرهنگ دیرینه ملی و مذهبی آثاری تولید کنند که علاوه بر زیبایی لازم جذابیت و سرگرمی، اهداف انسان دوستانه و سازنده را نیز مد‌نظر داشته باشد.

اهداف:

  • ارتباط مناسب در جامعه هنری کنونی با سه گروه متخصصان، هنرمندان و مدیران
  • آشنایی بازدیدکنندگان با آخرین فناوری‌ها و ابزار‌های هنر‌های دیجیتال
  • به نمایش گذاشتن نمونه‌هایی از آثار تولید شده در این حوزه

برنامه های بخش:

 بخش هنرهای دیجیتال رسانه های دیجیتال یکی از جذاب ترین بخش ها در نمایشگاه استانی می باشد و به معرفی محصولات جدید در عرصه تکنولوژی های روز دنیا که از جمله این برنامه ها کارکتر هوشمند به طور زنده، معرفی و آموزش استفاده از صدای سه بعدی دیجیتال، معرفی توپ رباتیک، کیبورد مجازی، نمایش سه بعدی فیلم استان، موشن کپچر، جلیقه بازی و... می باشدمی پردازد.

 

  •  موشن کپچر(Motion Capture)

نمایش و اجرای مراحل تولید حرکت در انیمیشن و سینما و تلویزیون و معرفی آخرین دستاوردهای تکنولوژی‌های روز دنیا در این صنعت در نمایشگاه های استانی رسانه دیجیتال در نظر گرفته شده است و پخش زنده صحنه های رئال و تلفیق آن با کاراکتر انیمیشن به صورت زنده در برابر دید حاضرین اجرا می‌شود و  از طریق سنسورهایی که به انسان وصل می شود به صورت سه بعدی حرکات آن ضبط می شود و بوسیله تلویزیون نمایش داده می شود.

 

  • کیبورد مجازی

این دستگاه با اتصال به نوت‌بوک و یا کامپیوتر، تصویری مجازی از یک کیبورد را در هر ابعادی بر روی زمین، دیوار و یا هرگونه سطح مسطح و یا غیرمسطحی ایجاد و مانند یک کیبورد واقعی می‌توان اقدام به تایپ و یا هرگونه استفاده دیگر نمود. و همچنین آموزش استفاده از این تکنولوژی را برای عموم مردم به نمایش داده می شود.

 

  • توپ رباتیک

 توپ هوشمند که در سال 2012 معرفی و رونمایی شده است، یکی از جذاب‌ترین محصولات در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود. به کمک این فناوری می‌توان اپلیکیشن‌های مرتبط با این توپ را نصب و توسط دستگاه آن را هدایت کرد و یا رنگ آن را به بی نهایت رنگ موجود در پالت رنگ تعویض نمود. از دیگر جذابیت‌های این توپ نمایش دمو‌های موزیکال در فضای تاریک است که برای مردم بسیار جذاب و هیجان انگیز می‌باشد. این توپ توسط سیستم عامل اندروید وIOS در بستر گوشی های تلفن همراه هدایت می گردد.

 

  • عینک سه بعدی 720 اینچی

یکی دیگر از فناوری های جدید که در نمایشگاه های استانی رسانه های دیجیتال نمایش داده می‌شود، عینک سه بعدی است. زمانی‌که این عینک بر روی چشم قرار می‌گیرد، تصویر معادل 720 اینچ به صورت سه بعدی و با کیفیت بسیار بالا جلوی چشمان بیننده ظاهر می‌شود. همچنین با استفاده از دو اسپیکر کوچک که صدای استریو را ایجاد می‌کند فرد می‌تواند از صدای بسیار خوبی نیز بهره گیرد. از قابلیت دیگر این دستگاه پس از اتصال به کنسول‌های بازی، امکان انجام بازی‌های سه بعدی است که باعث می‌شود شخص در حال بازی خود را درون محیط حس کند.

 

  • جلیقه بازی

با استفاده از این جلیقه وارد دنیای مجازی بازی ها می شوند این سیستم که متشکل بود از یک عدد عینک سه بعدی 3D Viewer ،Xpal charger ،Asus Wavi Wirleess ، PS3 و متعلقات دستگاه پلی استیشن به همراه یک عدد جلیقه که با سر هم کردن کلیه این وسایل بر روی جلیقه و پوشیدن آن،  باعث می شد که با اجرای یک بازی در پلی استیشن تصویر سه بعدی بازی را در ابعاد 720 اینچ و صدای دالبی در جلوی چشمانشان ظاهر می شود و می توانند به طور بی سیم و ایستاده شروع به راه رفتن، چرخیدن و بازی کردن کنند.

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.