دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۷
 

اخبار

کارگاه "درآمدزایی از بازی ها و نرم افزارهای موبایل" برگزار شد/ پول سازی به روش بازی سازی

کارگاه "درآمدزایی از بازی ها و نرم افزارهای موبایل" برگزار شد/  پول سازی به روش بازی سازی
مدیر استودیو بازی سازی رز، در این کارگاه به روش های درآمدزایی بازی های رایانه ای در چند سال گذشته پرداخت و گفت: ما اولین شرکتی در ایران بودیم که بازی های موبایلی تولید کردیم. تا هفت یا هشت سال پیش فروش بازی ها به صورت premium و کنسولی بودند و فروششان به این صورت بود که بازی را تولید میکردند و بعد از آن، کل نرم افزار را میفروختند و هزینه اش را دریافت میکردند. اما حالا دیگر بازی ها به صورت fremium ارائه میشوند و جای خودشان را بین مخاطبان و گیمرها، باز کرده اند. ما در این سال ها با نقص ها، کاستی ها و چالش های زیادی روبرو بودیم اما توانستیم خودمان را در این عرصه مقاوم نگه داریم.

 

به گزارش ستاد خبری یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال، فاطمه خدایی، به قسمت های مختلف بازی برای درآمدزایی اشاره کرد و گفت: فروش امکانات بازی مثلا دریافت سکه برای بازی قوی تر، یکی از راه های کسب درآمد در بازی های Fremium به حساب می آید. روش بعدی فروش، بر خلاف نسخه های Premium است که به صورت کلی بازی را میفروشند. در واقع فروش در این بازی ها به صورت جزئی و مرحله ای صورت میگیرد. مثلا گیمرها وارد بازی میشوند و از یک مرحله و لولی به بعد باید هزینه آن را پرداخت کنند.

او ادامه داد: راه بعدی درآمدزایی هم به فروش تم های خاص و مناسبتی بازی برمیگردد. مثلا بعضی از بازی ها تم شب یلدا دارند، بعضی ها تم های فصلی و انواع مختلفی که هرکدام در جایگاه خودشان میتوانند به فروش برسند

وی تصریح کرد: در واقع ما ژانر بازی ها را به گونه ای طراحی میکنیم که در قسمت ها، بخش ها و مراحل مختلف که لازم باشد، گیمر هزینه ای را پرداخت کند. البته این روش نباید به گونه ای باشد که توانایی گیمر در بازی نادیده گرفته شود و تنها با پرداخت هزینه بتواند آن را بگذراند.

مدیر استودیو بازی سازی رز ادامه داد: علاوه بر این نکات، باید حواسمان جمع باشد که مثلا اگر در بازی ماشین رانی، یک ماشین را به گیمر میفروشیم، علاوه بر ویژگی های ظاهری، از نظر سرعت، سوخت، قابلیت و...  هم با دیگر ماشین ها تفاوت داشته باشد که گیمر بخواهد بابت آن هزینه ای پرداخت کند.

او به نوع دیگری از درآمدزایی اشاره کرد و گفت: تبلیغات در بازی هم یکی دیگر از این روش ها است که به طرق مختلف در بازی پیاده میشود. وجود بنرها و پخش ویدئوهای تبلیغاتی از روش های اجرای تبلیغات در بازی است. مثلا ممکن است در بخشی از بازی و وقتی گیمر در آن مرحله کم می آورد، ویدئو بازی را قرار میدهیم. این تبلیغات منافعی برای هر سه طرف تولیدکننده، مصرف کننده و شرکت تبلیغاتی دارد; چون مصرفننده بدون اینکه هزینه ای پرداخت کند، یک ویدئو میبیند و باعث میشود به آن چیزی که در بازی میخواهد، برسد.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه در بازی، آیتم هایی هست که میتوانتد به برند تبدیل بشوند; در واقع خیلی از شرکت ها هستند که به میان بازی می آیند و سرمایه گذاری میکنند و تولیدکنندگان میتوانند از این برندسازی پول در بیاورند.

فاطمه خدایی، به نوعی دیگر از بازی های درآمدزا اشاره کرد و گفت: بعضی از بازی ها هستند که محتوایشان به درد فعالیت های سیاسی. اجتماعی، اقتصادی  و ... میخورند. این بازی ها از طریق فروش دیتا باعث کسب درآمد برای تولیدکنندگان میشوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از روش های درآمدزایی در بازی های رایانه ای محبوب و معروف، فروش محصولات مخصوص آن بازی است. محصولاتی مانند عروسک یا مجسمه کاراکتر اول بازی که اتفاقا خیلی مورد استقبال علاقه مندان قرار میگیرد. در حقیقت هر المانی از بازی که قابیلت تولید محصول داشته باشد، میتواند به فروش برسد.

او در پایان کارگاه، به نکاتی ضروری درباره این درآمدزایی ها اشاره کرد و گفت: در مرحله اول، باید دقت داشته باشید که هزینه ای که مثلا برای فروش سکه ها در نظر میگیرید، عادلانه و با عرف جامعه همخوانی داشته باشد. ضمن اینکه بعضی از گیمرها آنقدر حرفه ای هستند که کارشان به خرید سکه نمیرسد. باید بدانید که این ها برای شما ارزش تبلیغاتی دارند و میتوانند بازی مورد علاقه شان را به اطرافیان سفارشو تبلیغ کنند.

وی تصریح کرد: شما باید بتوانید با کاربرهایتان به صورت دائمی ارتباط داشته باشید. این کار میتواند بازی شما را در مراحل بعدی به موفقیت های خوبی برساند. ضمن اینکه حواستان باشد که نباید بازی را یک بار ارائه بدهید و به ویژگی های دیگرش کاری نداشته باشید و آن را رها کنید. واقعیت این است که کار شما تازه زمانی که بازی را در استور گذاشتید، آغاز میشود.

شایان ذکر است یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال، از تاریخ 20 لغابت 26 آبان ماه، در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
۲۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۰۵

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.