چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

اخبار

لزوم مذاکره در کسب و کارهای دیجیتال

لزوم مذاکره در کسب و کارهای دیجیتال
مدرس کارگاه شیوه های مذاکره در یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال در تعریف مذاکره گفت : مذاکره فرایندی پویا با رویکردی توسعه نگر و گفتگو محور حول موضوعی مشخص و در بازه زمانی مشخص و به منظور حل مسئله ای و یا در جهت دستیابی به منافع فردی و یا مشترک که با مشارکت طرفین صورت می پذیرد که ممکن است به نتیجه برسد و یا توافقی حاصل نیاید.

 

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه رسانه های دیجیتال: میثم نجفی با بیان اینکه مذاکره شامل مراحل قبل، حین و بعد از مذاکره می‌شود، گفت: آماده سازی، ساختن روابط، جمع آوری اطلاعات، ارائه پیشنهادات، انعقاد معامله، اجرای توافق و حفظ ارتباط از مراحل یک مذاکره است.

وی گفت: فرآیند برنامه ریزی در مذاکره عبارتند از موضوعات مورد مذاکره، ترکیب موضوعات، منافع، حدود و ظرفیت ها، پیشنهادات آغازین، افراد اثرگذار و مسئول مذاکره، شناخت طرف مقابل، انتخاب راهبرد، نحوه ارائه موضوع و پروتکل.

مدرس این کارگاه موضوع اصلی در یک مذاکره را قیمت، کیفیت، خدمات و زمان و نحوه اجرا عنوان کرد و گفت: موضوع فرعی در یک مذاکره شامل احترام، فسخ، اضافه و مالیات می‌شود.

میثم نجفی در تعریف نقطه هدف در مذاکره گفت: نقطه ای که فرد به صورت واقع گرایانه ای انتظار دارد بر روی آن توافق کند نقطه هدف است.

وی با بیان اینکه نقطه شروع لازمه یک مذاکره است گفت: نقطه ای که بیانگر بهترین معامله است که فرد امیدوار به دستیابی آن این را نقطه شروع می‌گویند.

نجفی در هدف گذاری توجه به خواسته های خود و غرق نشدن در خواسته های طرف مقابل را ضروری خواند و با بیان اینکه در مذاکره هر بسته پیشنهادی خود را به صورت یکجا ارائه دهید و نه یکی پس از دیگری افزود: در ارزیابی هدف ها به تفاوت دیدگاههای خودتان و طرف مقابل توجه کنید.

مدرس کارگاه شیوه های مذاکره گفت: در مواقعی که یک فرد دارای فشار زمانی بی مورد، خطر از دست دادن همه چیز، خواسته های غیر اخلاقی طرف مقابل، قائل نشدن هیچ حقی از سوی طرف مقابل و عدم پیش بینی نفع در مذاکره است نباید مذاکره انجام گیرد.

وی تهاجمی، تسلیمی، مصالحه، رقابتی و تلفیقی را دو رویکرد کلی مذاکره دانست.

نجفی گفت: در مذاکره رقابتی، افق زمانی کوتاه مدت، رویکرد یک باره، نگرش برد و باخت در مذاکره، جایز دانستن بکارگیری ترفندهای غیر اخلاقی و اهمیت کمتر به ارتباطات مد نظر است.

مدرس این کارگاه آموزشی در خصوص مذاکره تلفیقی نیز گفت: در این مذاکره روش حل مسئله مشارکتی برای رسیدن به راه حل هایی است که به نفع طرفین مذاکره است.

وی افزود: در این نوع مذاکره، مذاکره کنندگان مسائل طرفین را شناسایی گزینه ها را معین و ارزیابی می‌کنند و با بیان روشن ترجیحات خود، همزمان به گزینه مورد پذیرش طرفین می‌رسند.

میثم نجفی گفت: باید در مذاکره خواسته ها را دانست و جایگزین ها را نیز با دقت انتخاب کرد.

وی افزود: مهارت و دانش مذاکره به ما این امکان را می‌دهد تا تنها کمی از دیگران بهتر باشیم اما همین کمی بهتر بودن ما را در مذاکراتمان با دیگران موفق و پیروز خواهد کرد.

روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
۲۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۵:۴۱

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.