شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

اخبار

نگاهی به الکامپ 96

نگاهی به الکامپ 96
گفتگو با دکتر حمید ضیایی پرور

 

 

 

 

بیست و سومین نمایشگاه الکامپ برگزار شد. از زمانی که به خاطر دارم سالن دولت الکترونیک الکامپ محل ادعاهای بزرگ در مورد پیاده‌سازی صدها خدمت الکترونیک بوده است اما در صحنه عمل، شما با واقعیت دیگری مواجه هستید که جز سردرگمی و نارضایتی مردم چیزی به ارمغان نیاورده است. هر دستگاهی برای خود دفتر خدمات الکترونیک زده است. شهرداری، نیروی انتظامی، اپراتورها، قوه قضائیه، تأمین اجتماعی، در حالی که راه درست این است که همه اینها در هم ادغام شوند.

اما سالن استارتاپ‌های نمایشگاه بدون شک برترین سالن الکامپ 96 بود. صدها جوان خلاق در حوزه فناوری اطلاعات در غرفه‌هایی که بیشتر شبیه یک میز بدون صندلی بود به حالت ایستاده داشته‌ها و نوآوری‌های خود را عرضه می‌کردند. این سالن تو در تو که بیشتر شبیه کندوی زنبورعسل بود آیینه خلاقیت‌های خودشکوفایی بود که شهد شیرین نوآوری را در کام بازدید‌کننده می‌نشاند. این جوان‌ها موتور محرکه آینده فناوری اطلاعات ایران هستند که حالا به یمن تدبیر دولت، سکویی برای عرضه توانمندی‌هایشان پیدا کرده‌اند. شما در شمال ایران در مازندران و گیلان، روزبازارهایی را می‌بینید که روستاییان و کشاورزان، هر یک به اندازه وسعشان محصولی  را که تولید کرده‌اند برای عرضه به این روز بازارها می‌آورند. یکی چند کیلو میوه از باغش آورده دیگری چند تخم مرغ خانگی، آن یکی چند بوته سبزی ارگانیک احتمالاً از باغچه خانه اش، آن دیگری اردکی که بزرگ کرده و حالا برای عرضه آورده است. سالن استارتاپ‌های الکامپ دقیقاً شبیه همین روزبازارهای شمال بود. جوانی که می‌شد حدس زد 18 تا 20 سال دارد اپلیکیشنی طراحی کرده بود و با لپ تاپ شخصی‌اش آن را با شوقی وصف‌ناپذیر برای بازدید کنندگان، روی میز تشریح می‌کرد، دیگری ویدئوهای آموزشی ساخته بود تا روی ایسنتاگرام منتشر کند و اکنون به دنبال اسپانسر می‌گشت. البته در این سالن، ‌استارتاپ‌هایی که اکنون بالغ شده‌اند هم حضور داشتند مثل اسنپ که یک تنه به اندازه کل تاکسیرانی و اتحادیه آژانس دارهای تهران بزرگ شده است. همجواری ‌استارتاپ‌های موفق مثل اسنپ و دیجی کالا و آپارات با ‌استارتاپ‌های نوپا که اسم آنها را هیچ کس نشنیده است این افق را پیش روی جوانان نشان می‌داد که آنها نیز روزی به یک کسب و کار بزرگ و موفق تبدیل خواهند شد و دنیای آینده، متعلق به کسانی است که توان تولید محتوا و طراحی سرویس  داشته باشند.

ضعف بزرگ الکامپ امسال و البته هرسال، نبود اینترنت برای بازدیدکنندگان و کیفیت ضعیف اینترنتی برای غرفه‌ها بود. این وضعیت دقیقاً نمایشگر وضعیت و کیفیت اینترنت در کل کشور است. نمایشگاه الکامپ که همه عادت داشتیم از آن در پاییز خنک بازدید کنیم، در گرمای طاقت فرسای چله تابستان تمام شد اما این حسرت بر دل علاقه‌مندان حوزه فناوری اطلاعات ماند که یک نمایشگاه کم مشکل در حوزه فناوری اطلاعات در ایران نظیر سبیت، جیتکس و بارسلون را شاهد باشند؛ نمایشگاهی که توانمندی‌های این حوزه را یکجا نشان دهد نه اینکه حوزه الکامپ و تلکام و بازی رایانه‌ای و روباتیک و رسانه‌های دیجیتال و شهر الکترونیک هر یک برای خود پرچمی را برافرازند. هر چند اگر قرار باشد همه این نمایشگاه‌ها زیر یک سقف جمع شوند هیچ فضای نمایشگاهی در ایران ظرفیت میزبانی از آنها را ندارد

روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
۷ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۲۹

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.