چهارشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۶

اولین نمایشگاه رسانه های دیجیتال

جشنواره ملی رسانه­های دیجیتال و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، با هدف بسترسازی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای فراوان موجود در کشور و برآوردن نیازهای موجود در این حوزه، پا به عرصه نهاده است تا علاوه بر کشف استعدادهای جدید، تولیدکنندگان و اصحاب رسانه­های دیجیتال که تا به امروز، عرصه را از هرگونه حمایت و تشویق خالی می­دیدند، شاهد جایگاهی معتبر، مطمئن و دائمی برای ارائه ارزیابی فعالیت­های خود باشند.

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در جهت انجام مأموریت‌ها و تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال را به‌عنوان یکی از برنامه­های اصلی و سالانه خود، مورد توجه قرار داده است.

نخستین دوره­ی این جشنواره از 24 تا 31 اردیبهشت‌ماه 1386، به مدت 8 روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد. در این دوره شاهد رقابت آثار در چهار بخش اصلی ذیل خواهیم بود:

1- بسته‌های نرم‌افزاری چندرسانه‌ای

2- پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها

3- بازی­های رایانه­ای  

4- نرم‌افزارهای تلفن همراه (موبایل)

در این دوره، پذیرش آثار از 10 اسفند 1385 آغاز شده و تا 10 اردیبهشت 1386 ادامه خواهد داشت. کمیته داوران، پس از تهیه و تدوین شاخص‌ها و معیار­های داوری و تعیین جوایز اصلی مسابقات، فرایند داوری را در هر یک از بخش‌های چهارگانه به‌صورت مجزا آغاز می­نمایند. آثار هر بخش در 3 مرحله مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته و در نهایت به آثار برگزیده جوایز نفیسی تعلق خواهد گرفت.

حمایت از تولیدات برتر و ابتکارات بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های مهم این جشنواره به حساب می­آید. همچنین دبیرخانه دائمی جشنواره فعالیت خود را در طول سال به‌طور مستمر ادامه خواهد داد و با فراهم‌آوردن بانک جامع اطلاعات آثار و تولیدکنندگان در حوزه­ رسانه­های دیجیتال و تکمیل آن در طول سال، زمینه را برای برگزاری باشکوه­تر جشنواره­های آینده و رشد کمی و کیفی محصولات را در این حوزه فراهم می­آورد.

نمایشگاه ملی رسانه­های دیجیتال نیز در کنار جشنواره و همزمان با آن در محل نمایشگاههای بین­المللی تهران برگزار می­گردد و با فراهم‌آوردن محیطی جهت ارائه و نمایش انواع گوناگون آثار تولیدشده در حوزه رسانه‌های دیجیتال در حضور بازدیدکنندگان، رونق افزونتری به جشنواره خواهد داد.

2-  اهداف کلی جشنواره

1)        ایجاد جایگاهی رسمی جهت ارائه و ارزیابی سالانه آثار تولیدشده در حوزه رسانه‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای در کشور

2)        فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی جهت ایجاد و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه رسانه‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای

3)        فراهم‌کردن محیطی به‌منظور ایجاد همدلی و هم‌افزایی بین پدیدآورندگان آثار در حوزه رسانه‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای

4)        توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزارهای دیجیتال

5)        کاهش هزینه و توسعه دسترسی عمومی به میراث مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور

6)        حمایت از افراد، مراکز، مؤسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تولید نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال

7)        بسترسازی و فراهم‌کردن زمینه در راستای تحقق جنبش نرم‌افزاری در حوزه محتوایی فناوری اطلاعات

8)        ایجاد بستر رقابت میان تولیدکنندگان آثار و تولیدات فرهنگی ـ‌ هنری در حوزه رسانه‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، جهت رشد، شکوفایی و رونق‌بخشی به بازار داخلی و صادرات در این صنعت

3-  بخش های اصلی جشنواره           

در این جشنواره کلیه آثار و محصولات در چهار بخش اصلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

1- بسته‌های نرم‌افزاری چندرسانه‌ای

2- پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها

3- بازی­های رایانه­ای 

4- نرم‌افزارهای تلفن همراه (موبایل)

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.