شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

نمیشگاه رسانه های دیجیتال  

نمایشگاه رسانه های دیجیتال


در دو دهه اخیر، فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات با دگرگون ساختن ابزارها و شیوه های داده ورزی و همچنین فراهم آوردن بستر تبادل و نشر آسان و گسترده­ی داده­ها، موجب تحولات بنیادین در رسانه ها و آثار فرهنگی و هنری گردیده است. ابزارهای حاصل از این فنآوری ، هم  شیوه های ایجاد و نشر بسیاری از آثار فرهنگی و هنری را دگرگون ساخته و هم رسانه ها و اشکال تازه ای در این آثار پدید آورده است. سرعت و وسعت دامنه انتشار، جذابیت، تنوع و حجم محتوای قابل نشر توسط این ابزار تا اواخر قرن گذشته میلادی، خارج از تصورات ذهنی ارباب رسانه ها بوده است.

رسانه های جدید از سویی با ایجاد بستر نشر آسان و گسترده محتوا و تعامل دوسویه نافذ و فراگیر در مقیاس جهانی، فرصتی استثنایی برای انتشار و تبلیغ  فرهنگ و ارزش های نظام جمهوری اسلامی میان جهانیان پدیدآورده و از سوی دیگر فرهنگ ملی و دینی را با سیل عظیم فرهنگ بیگانه مواجه ساخته است؛ این تعامل دو سویه، هویت و ارزشهای فرهنگی و حتی زبان ملی کشور را در معرض هجوم قرارداده است. پدیده های نوظهور مبتنی بر فنآوری نوین ارتباطات و اطلاعات نیز اگرچه امکان انجام سهل بسیاری از امور و ارتقای قابل­توجه بهره­وری را فراهم آورده است، اما به نوبه خود با دگرگون ساختن بسیاری از قراردادها و روابط اجتماعی، تأثیراتی عمیق بر فرهنگ عمومی گذاشته و بستری مناسب برای بروز ناهنجاری ها و جرایم دیجیتال فراهم آورده است.

دیجیتال چیست؟

رسانه دیجیتال رسانه ای ست  که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر می باشد. و شامل: رسانه های برخط مبتنی بر شبکه ، نظیر شبکه جهانی اینترنت، سرویس های مخابراتی از قبیل پیامک(SMS) و پیام چند رسانه­ای(MMS)، سایر اشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث، رسانه های مبتنی بر حامل های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته های نرم افزاری رسانه ای، بازی های رایانه ای و مانند آن ها می باشد .

 

اهداف برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال

1.      جریان سازی و ایجاد بستر مناسب جهت تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملّی و اسلامی‌ در حوزه رسانه‌های دیجیتال

2.      ایجاد جایگاهی برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتال در کشور

3.      فراهم کردن فضای همدلی و هم افزایی میان پدید آورندگان آثار در حوزه‌ی رسانه‌های دیجیتال

4.      توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه وابزارهای دیجیتال

5.      کاهش هزینه و توسعه دسترسی عمومی ‌به میراث مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور

6.      حمایت از افراد، مراکز، مؤسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال

7.      بستر سازی و فراهم نمودن زمینه‌ی لازم جهت تحقق جنبش نرم افزاری در حوزه محتوای دیجیتال

8.      ایجاد بستر رقابت میان تولیدکننده رسانه های دیجیتال در جهت رشد، شکوفایی و همچنین رونق بخشی به بازار داخلی و خارجی محصولات ایرانی در‌این صنعت

9.      ارتباط و تعامل با مراکز بین‌المللی دارای تکنولوژی در حوزه رسانه های دیجیتال به منظور بالا بردن سطح کیفی محصولات تولید شده در داخل کشور

10.   فراهم نمودن بستر لازم برای توسعه صادارت نرم افزارهای رایانه ای


 منوی نمایشگاه 2

 منوی نمایشگاه 1



منوی نمایشگاه 3  




 نمایشگاه قرآن









کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.